Kriteria Penilaian

Penilaian

Tiga tahap penilaian akan dilakukan oleh panel juri berdasarkan kepada kriteria yang tertera dibawah. Penilaian ini harus dilakukan bagi penyingkiran laman web yang kurang bermutu, justeru, penilaian pada saringan akhir adalah lebih efektif dan efisien.

Pra- penilaian: Tahap 1

  • Keseluruhan laman web sedang dalam pembinaan atau tidak boleh diakses.
  • Sijil SSL (https) tidak digunakan.
  • Terdapat kerosakan / pengiklanan yang tidak baik atau tidak senonoh (contoh, pop timbul iklan kasino).

Pra- penilaian: Tahap 2 

  • Tidak mempunyai lambang Sabah Gov.
  • Tidak mempunyai nama laman web/jabatan/agensi.
  • Tidak mempunyai navigasi yang jelas.
  • Masa pemuatan yang lambat (melebihi 20 saat).
  • Banyak pautan yang rosak/tidak boleh diakses (maksimum 3).
  • Banyak gambar yang tidak jelas (maksimum 3).

Penilaian Akhir: Tahap 3

Kriteria Butiran

Profil

  • Visi & misi
  • Sejarah / Perihal / Penerangan / Piagam Pelanggan / Pencapaian
  • Maklumat hubungan (lokasi, alamat, faks, e-mel, telefon)
  • Perkhidmatan Disediakan
  • Berita / Peristiwa / Aktiviti
  • Pusat Media (Foto / Video / Muat Turun dan lain-lain)
  • Carta organisasi
  • Direktori Kakitangan- disusun mengikut Jabatan/Bahagian/Kumpulan

Maklumat yang dipaparkan

  • Kemas kini terkini di halaman Utama
  • Kaunter Laman Web
  • Banner
  • Soalan Lazim
  • Privasi / Dasar keselamatan / Penafian / Notis hak cipta
  • Logo Agensi atau agensi berkaitan
  • Butang pautan media sosial

Pengalaman pengguna

  • Panjang halaman utama (dalam 3 halaman turun)
  • Hierarki visual (susunan maklumat yang dipaparkan konsisten & masuk akal)
  • Mudah ditemui & cekap (maklumat mudah dicari, pengguna boleh mencapai matlamat mereka dengan lancar)
  • Kejelasan (maklumat dipaparkan di mana perlu dan disembunyikan di mana tidak penting, butang jelas & konsisten dan sebagainya)
  • Tiada kesalahan ejaan atau tatabahasa
  • Favicon yang betul digunakan

Kebolehgunaan

  • Berbilang bahasa
  • Kebolehcapaian Kurang Upaya W3C
  • Borang maklumbalas dalam talian
  • Fungsi carian (contoh: boleh mencari berita tertentu dalam senarai Berita)
  • Peta laman
  • Pautan ke agensi berkaitan
  • Pemperibadian laman web (untuk orang awam, kakitangan dan lain-lain)
  • Arkib (berita/siaran lama masih boleh diakses)

Kreativiti

  • Penggunaan warna
  • Elemen interaktif / peralihan
  • Penggunaan tipografi
  • Animasi
  • Susun atur / penggunaan ruang
  • Berorientasikan jenama (padanan logo / tema agensi)
  • Estetika Keseluruhan
  • Ilustrasi / Fotografi

Kandungan Bonus

  • E-perkhidmatan yang disediakan (e-pembayaran, e-tempahan, penyerahan e-borang dan lain-lain)
  • Sembang Langsung / Bot
  • Suapan media sosial
  • SEO dioptimumkan (mudah dicari / mendapat kedudukan lebih tinggi di Google)